hits

Ferietrening gir feriemening

Det er kanskje ikke for alle, men jeg har etterhvert blitt veldig glad i f meg noen gode treningskter i ferier. Det er sikkert mange som ikke skjnner hvorfor, for ofte fr jeg sprsmlet... kan du ikke bare slappe av nr du har ferie da?

Jo s klart jeg kan det... og tro meg, jeg gjr det ogs.

Det er bare det at jeg slapper s utrolig mye bedre av nr jeg har en god treningskt i kroppen, enn nr jeg ikke har det. Min opplevelse av g mange dager (eller uker) uten gjre noen annen fysisk aktivitet enn g til og fra stranden, resturanter og eventuelt severdigheter og shopping er at kroppen fr et stort energioverskudd. Bde fordi inntaket av kalorier er hyere enn vanlig, men ogs fordi kroppen er vant til bli brukt mer og musklene nsker svi av energioverskuddet fr de gr til permanent lagring rundt midjen og/eller andre artige plasser. 

greit med litt variasjon i ferien ogs

Videre s synes jeg det er skikkelig dritt hver gang jeg m starte p nytt. Jeg er godt kjent med ha perioder der en eller flere treningsformer blir satt p vent, og formkurven stuper. Nr man har kommet opp i voksen alder s forsvinner formen mye raskere enn den kommer. Det er derfor svrt lite attraktivt la 2-3 uker g med rent slaraffenliv og ingen form for trening, for s komme ut av dvalen som en totalt utrent nisse. 

vann vann vann .... fyller opp pukkelen 

Mange skylder p at det er for varmt til trene, men i min bok er det bare et vikarierende argument for latskap. Frst og fremst, og p et overordnet plan, handler det om f i seg nok vann samt unng overoppheting. Her er mine triks for deg som faktisk har lyst til trene i varmen, men som har lent deg p drlige unnskyldninger:

  • Lping:
    • Legg lpeturentil en lype med tilgjengelige vannklider. Selv pleier jeg lpe langs strandpromenaden, der det er rikelig med dusjer og drikkefontener underveis. 
    • Gjr unna kta p morgenen fr solen begynner herje med temperaturene eller p ettermiddagen nr temperaturen igjen blir overkommelig. 
  • Sykling:
    • Stort sett funker sykling rimelig greit nr som helst p dagen ettersom man skaper sin egen vind og snn sett fr en brukbar avkjling. 
    • Sykling i klatreetapper kan vre noe mer utfordrende ettersom vinden blir borte, pulsen gr opp og kroppstemperaturen kan bli veldig ubehagelig. 
  • Styrketrening:
    • Helt rlig, s blir det ikke aktuelt oppske noe gym for s trene innendrs i svette lokaler med svette lokale helter. 
    • Egenvektstrening funker aldeles nydelig. I sin enkleste form blir det noen push-ups og spensthopp, og hvis jeg blir veldig ivrig s oppsker jeg Tufteparken p stranden og kjrer litt der.

 

en skikkelig kalddusj gjr godt for kropp og sjel

I min verden s er det viktig kose seg med treningen. Det m ikke bli et pliktlp eller en negativ oppgave man M gjre. Det er tross alt ferie og man skal kose seg med det man gjr. S hvis det innebrer mindre trening, med pflgende hard oppstart etter ferien, s fr det s vre. S lenge man er mentalt forberedt p starte fra scratch s gr sikkert det bra ogs. 

FLG TRENINGSHJERTE P FACEBOOK og P INSTAGRAM

#trening #aktivlivsstil #aktivhverdag #helrskroppen #livsstil #styrketrening #styrke #utfordring #ferie #sykling #lping #styrke

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

treningshjerte

treningshjerte

46, Oppegrd

Jeg ser p trening som en viktig del av livet. Bde fordi det gir meg mye glede og energi, men ogs fordi det gir meg muligheten til nyte mer av "det gode liv" uten f drlig samvittighet. Mlet med denne bloggen er inspirere voksne i alle aldre til bli mer aktive og f flere der ute til holde seg i god form i mange mange r fremover. Mitt mantra er holde fokus p alt man kan f til i livet ॐ नमः शिवाय

INSTAGRAM: @treningsherte

Kategorier

Arkiv