hits

Husker du CooperTesten?

Det hadde gtt fem uker siden lpeskoene og jeg hadde reunion, og siden vi ble enige om  mtes to ganger i uka i tiden fremover. Begge var klar over at den frste perioden kom til  bli ubehagelig for oss begge, men at det var en helt ndvendig prosess for finne tilbake til anstendig lpeform. Vi visste ogs at alt ville bli s meget bedre nr jobben var gjort og vi kunne se frem til mange gode turer med minneverdige stunder p svel asfalt, grus og skogbunn. 

Pre-test 

Vi bestemte oss, skoene og jeg alts, at det var ndvendig med en slags "nullpunktsanalyse" av lpeformen. Egentlig ikke s mye for finne ut hvor ille det sto til, men mer for forberede oss p mle fremtidig fremgang. Det er tross alt mye viktigere fokusere forbedring enn p det reelle forfallet gjennom en lang og mrk vinter. Jeg kunne selvsagt valgt finne en trivelig lype utendrs og mlt hvor lang tid jeg brukte p den, men neida, valget falt p Cooper-testen* - elsket av f, hatet av mange.

snn ser jeg ut etter ha lpt 12 minutter med "fanden i helene"

Mange av oss husker sikkert det spesielle draget over ansiktet til gymlrern nr tiden var inne for skremme "oss unga" ut p et 12 minutters mareritt. Jeg er rimelig sikker p at alle gymlrere hnflirer p innsiden nr de ser hpefull ungdom som presser seg til max mens frykten for drlige resultater og karakterer herjer med dem. Selv var jeg skrekkslagen ved tanken p drlig resultat og dertilhrende drlig karakter. Og nr jeg tenker tilbake p det s lurer jeg faktisk p om jeg kanskje at jeg var "syk" hver gang vi hadde CopperTest i gymtimen. 

Post-test

Uansett hvor plagsomt det mtte vre med en Cooper-test og tredemlle, s fles det alltid fantastisk nr man er ferdig. Ja, jeg har sagt det fr, og jeg sier det igjen, jeg bare hater lpe p tredemlle. For det frste fles lpingen feil nr "bakken" forsvinner under fttene av seg selv, og for det andre fles det fullstendig feil at omgivelsene str dnn stille mens kroppen gjr sitt ytterste for forflytte seg fremover s fort den bare orker. 

Resultatet

Heldigvis viste det seg at innsatsen gjennom de siste fem ukene faktisk hadde hatt positiv effekt p "skrotten has far". Etter 12 minutter p en skrikende tredemlle, kunne jeg lese 2700m i displayet. Slett ikke ille for "en fyr over frr", selv om jeg faktisk hadde hpet p et noe bedre resultat. Det skal for vrig nevnes at mlla brukte fryktelig lang tid p komme opp i marsjfart etter at klokka begynte tikke. Tipper at jeg kunne knappet inn en liten 100-meter til, med normal akselerasjon. 

S, hva vil det si at man har lpt 2700m p 12 minutter? ER man i god form eller ikke?

Vel, det viser seg at det kommer litt an p hvem du er og hvor du er i livet. For mitt vedkommende viser det seg at jeg er fullstendig udugelig som erfaren idrettsutver, snn litt over snittet som 18-ring og sist men ikke minst helt tipp topp som normal voksen. Dette kan jeg leve rimelig godt med. 

Glad det er en stund til neste gang jeg skal kaste meg ut i Cooper-testen, men hvem vet

...kanskje jeg fr lyst til teste igjen ganske snart?

 

* Cooper-testen er en test av individuell fysikk. Den ble etablert av Kenneth H. Cooper for det amerikanske forsvaret i 1968. I sin originale form gikk testen ut p lpe s langt det var mulig i lpet av 12 minutter, slik at man kunne mle kondisjonen til et menneske. Resultatet var basert p hvor langt man kom og alderen. (kilde wikipedia)

 

FLG TRENINGSHJERTE P FACEBOOK og P INSTAGRAM

#trening #aktivlivsstil #aktivhverdag #helrskroppen #livsstil #utfordring #lping #tredemlle #coopertesten

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

treningshjerte

treningshjerte

46, Oppegrd

Jeg ser p trening som en viktig del av livet. Bde fordi det gir meg mye glede og energi, men ogs fordi det gir meg muligheten til nyte mer av "det gode liv" uten f drlig samvittighet. Mlet med denne bloggen er inspirere voksne i alle aldre til bli mer aktive og f flere der ute til holde seg i god form i mange mange r fremover. Mitt mantra er holde fokus p alt man kan f til i livet ॐ नमः शिवाय

INSTAGRAM: @treningsherte

Kategorier

Arkiv