hits

Slik finner du løpeformen

Nei da...du MÅ ikke ha de feteste løpeskoene og du trenger ikke siste mote innen løpetights. Faktisk så er du ikke nødt til å ha pulsklokke heller, og du kan definitivt slå fra deg at det er superviktig med kompresjonstøy. Det eneste som faktisk er HELT nødvendig er et ønske om å komme igang med løping og at du har en god del viljestyrke.

Hvorvidt du har løpt mye eller lite tidligere spiller absolutt ingen rolle, man starter nesten på scratch uansett når man ikke har løpt på en god stund. Ja, det er faktisk mange av oss "løpefolk" som har erfart det gang på gang.

Det et går i bølger og daler for veldig mange av oss, og for min del har den siste dalen vart rimelig lenge. Sannheten er den at antallet løpeturer det siste halve året er så lavt at de kan telles på en hånd. Ush.. det satt langt inne å gjøre den innrømmelsen, men gjort er gjort og spist er spist. Nå gjelder det å se fremover og fokusere på å komme igang igjen.

START ENKELT OG GREIT MED  #5uker10turer

Selv om kroppen kjennes slapp og beina er føles motvillige, så er det fasinerende hvor mye kan kan oppnå på bare fem små uker og med to rolige turer hver av disse ukene. Du trenger ikke løpe så langt eller så fort, så lenge du kommer deg ut døra og flytter beina noen kilometer av gangen. Det begynner å bli noen år siden første gang jeg "snekret sammen" dette superenkle opplegget for å komme seg igang med løping, men det fungerer like godt hver gang.

Du blir neppe klar for verken halv- eller hel marathon etter fem uker, men at du har fått merkbart bedre form og at du kanskje til og med har fått føle på "god flyt" i noen km er jeg rimelig sikker på. Det viktigste målet er å komme i såpass god grunnform at du har lyst til å fortsette løpingen gjennom hele våren, sommeren og høsten.  

Jeg visste at jeg ikke var i toppform altså, men at jeg skulle bli så sliten da gitt...

 

I går startet jeg på årets #5uker10turer, og jeg valgte å gjøre innendørs på mølla. Jeg er i utgangspunktet svært lite glad i å løpe på mølle, men jeg hadde bestemt meg for å ta Cooper-testen slik at jeg har et utgangspunkt å sammenligne med senere. Forhåpentligvis er formen såpass mye bedre når de fem ukene har gått, at jeg kan skrive et innlegg der jeg kan vise hvor mye fremgang man kan få ved bare å løpe litt et par ganger uka.  

Slik startet jeg ... i går ... på mølla ... med håp om å ikke ramle av underveis:

  • 10 min rolig oppvarming
  • 12 min Coopertest 
  • 13 min normaltempo

Resultatet av Coopertesten var ikke akkurat noe å slå hjul av, men jeg kom meg gjennom og jeg føler vel egentlig at jeg hadde litt mer inne. Til tross for at jeg satt opp farten flere ganger gjennom de 12 pinefulle minuttene, var jeg nok litt for pinglete i frykt for å gå på en kjempesprekk, og således få ende opp med et elendig resultat.

Det var godt å få det unnagjort, og nå gjenstår bare resten av jobben

IKKE UTSETT DET

Bestem deg for å komme igang allerede denne uken. Det er ingenting å tjene på å utsette det, og som tidligere nevnt så MÅ du ikke ha nytt utstyr for å ta det første steget (pun intended).  Kan du ikke like godt bare la deg skje NÅ, først som sist. Før du vet ordet av så det vasser vi i hestehov og hvitveis, og på det tidspunktet er det jo nydelig å allerede ha grunnformen på plass. Hvilke dager du velger, hvilket tempo du ønsker og hvor langt du løper er selvsagt opp til deg, men start NÅ. 

 

FØLG TRENINGSHJERTE PÅ FACEBOOK og PÅ INSTAGRAM

#trening #aktivlivsstil #aktivhverdag #helårskroppen #livsstil #utfordring #løping #tredemølle #løpesko

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

treningshjerte

treningshjerte

46, Oppegård

Jeg ser på trening som en viktig del av livet. Både fordi det gir meg mye glede og energi, men også fordi det gir meg muligheten til å nyte mer av "det gode liv" uten å få dårlig samvittighet. Målet med denne bloggen er å inspirere voksne i alle aldre til å bli mer aktive og å få flere der ute til å holde seg i god form i mange mange år fremover. Mitt mantra er å holde fokus på alt man kan få til i livet ॐ नमः शिवाय

INSTAGRAM: @treningsherte

Kategorier

Arkiv