hits

I går ble jeg redd...

... på trening og det skjer ikke ofte. Jeg hadde ikke før kommet igang med treningen før jeg fikk så infernalsk vondt i hodet at jeg faktisk tenkte at "nå er det ille ute meg meg gitt". I skrivende stund har jeg imidlertid roet meg ned igjen og konkludert med at det hele antageligvis kan skyldes min egen dumhet.

Det var klart for trening på en søndag kveld, og etter et par dager med tydelige innslag av julebord var det på høy tid å "gjøre opp" alle ufyseligheter jeg hadde påført kroppen. Jeg skulle jobbe meg gjennom bryst, skuldre og biceps. Oppvarmingen hoppet jeg av en eller annen grunn elegant bukk over. Noe jeg vet er skikkelig u-lurt, men sånn var det i går.

I tillegg dropper jeg den vanlige rekkefølgen og gikk rett på skulderpress. En kjent og kjær øvelse for veldig mange, og som mange gjennomfører med en ekstra liten brett på t-skjorta. Jeg har nemlig lagt merke til at en del folk finner en god motivasjon i å se egne muskler "poppe" i speilet (gjelder selvsagt ikke meg). 

Kjent og kjær øvelse til tross., det gikk ikke særlig bra for min del denne gangen. Første sett... 1-2-3-4-5-6-7-8.... pang .... En intens smerte på venstre side, nederst i bakhodet. Jeg setter ned vektene og holder meg til hodet. 

"Går det bra eller?" ... spør treningkompis Tore, etter at jeg har sittet slik i et halvt minutts tid.

"Jeg vet egentlig ikke" svarer jeg. 

(det slo meg ikke akkurat å ta bilder der og da, så dere får nøye dere med denne rekonstruksjonen)

Noen minutter senere ble det gradvis mindre vond og jeg kunne åpne øynene igjen, men helt borte ble det ikke. OK, la meg prøve ett sett til... 1-2-3-4-5....pang....smertene er tilbake, og manualene måtte på ny legges ned.

"Må du gi deg for i dag eller?" sier Tore

"Nei jeg håper ikke det" svarer jeg. 

Det å skulle gi seg underveis i en treningsøkt ville gitt meg en følelse av utilstrekkelighet, og det skal mye til for at jeg lar det skje.

Hva om jeg prøver meg på noen lette runder med push-ups? Så får jeg tatt igjen den oppvarmingen jeg nettopp hadde hoppet over. Etter noen minutter på gulvet med armhevinger i moderat tempo kjentes det ut som at kroppen gikk inn i akseptert-modus for det jeg var i ferde med å utsette den for. 

Resten av søndagens treningsprogram ble gjennomført uten andre problemer enn at vektene føltes like tunge som vanlig. 

 

Dagens tips blir derfor:

IKKE HOPP OVER OPPVARMING før trening... spesielt ikke etter er par dager med julebord 

 

FØLG TRENINGSHJERTE PÅ FACEBOOK

#livsstil #treningsglede #aktivhverdag #treningshjerte #motivasjon

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

treningshjerte

treningshjerte

46, Oppegård

Jeg ser på trening som en viktig del av livet. Både fordi det gir meg mye glede og energi, men også fordi det gir meg muligheten til å nyte mer av "det gode liv" uten å få dårlig samvittighet. Målet med denne bloggen er å inspirere voksne i alle aldre til å bli mer aktive og å få flere der ute til å holde seg i god form i mange mange år fremover. Mitt mantra er å holde fokus på alt man kan få til i livet ॐ नमः शिवाय

INSTAGRAM: @treningsherte

Kategorier

Arkiv